
ماشین حمل و نقل بوژی
بوژی یا همان هزار چرخ در اصل یک خودروی پلتفورمی با آرایهای بزرگ از چرخهاست که دارای ارابههای واگنی با محورهای مناسب است که برای حمل و نقل مواد فوق سنگین مانند پلها، تجهیزات پالایشگاههای نفت و همینطور موتورها و اشیای بسیار سنگین دیگر که برای کامیونها بیش از حد سنگین هستند مورد استفاده قرار میگیرد تا باعث کاهش بار بر روی جاده، راهآهن و وسایل نقلیه شود. صنعت بوژی جادهای از سال 1345 به وسیلهی چند شرکت ایرانی وارد ایران شد. به طور قطع از آن زمان تا به امروز هم طراحی بوژیها و هم توان حمل بار و محمولههای آنها تغییر کرده است.
بوژی به چه معناست
- بوژِی ریلی
- بوژی جادهای

بد نیست بدانید که حداکثر سرعت یک بوژی و کشنده آن به اضافهی محمولهای که حمل میکند چیزی کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت است. و در مواردی که محموله کمی حساس باشد راننده مجبور است با سرعت 5 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. برای حرکت این خودرو باید هماهنگیهای فراوانی بین ارگانها صورت پذیرد و در آن صورت هم فقط از 6 صبح تا 6 عصر اجازهی تردد دارد. به این ترتیب در شبها و روزهای تعطیل امکان تردد در جادهها را نخواهد داشت. بوژیها برای حمل بار در جادهها همیشه با دو اسکورت یکی در پشت محموله و دیگری در جلوی آن در حرکتند. و همچنین برای حمل بارهای سنگین که گاها بعضی از پلها توانایی وزن بار را ندارند ، شرکتهای حمل و نقل میبایست راههای فرعی برای حمل بار بوژی بسازند که هزینهی این امر بسیار سنگین خواهد بود.
حمل و نقل بار توسط بوژیها شرایط خاصی را طلب میکند. معمولا بسته به وزن بار تعداد محورهای این خودرو کم یا زیاد میشود. بنابراین هر چه بار سنگینتر باشد تعداد محورها بیشتر خواهد شد. عرض این نوع از خودرو بین سه متر تا سه و نیم متر بسته به عرض محموله است و هر چه عرض بار بیشتر شود به عرض بوژی اضافه میشود که به صورت تکه تکه زیاد شده و قاعدتا تعداد کشندههای آن نیز افزایش مییابد. در مواردی که بار بسیار سنگین است گاهی از چهار کشنده هم استفاده میشود.
بزرگترین بوژیکش ایران
کامیون ولوو 16FH بزرگترین بوژیکش ایران است و مجهز به قویترین گیربکس اتوماتیک در خودروهای کشنده است. این نوع از کامیون قدرتمند، گشتاور 3500 نیوتنمتر را تحمل کرده و به هر دو حالت تعویض دندهی دستی و تعویض دندهی هوشمند مجهز است. گیربکس این ماشین قوی، دارای دو دندهی فوق سنگین و کرال سنگین بوده که باعث سهولت عبور از جادههای آفرود میشود. که همین امر باعث شده تا چنان قدرتی داشته که توانایی حمل بار با وزن بیش از 200 تن را دارا باشد. ولی مهمترین ویژگی این کامیونها، سیستم و انتقال قدرت آنها بوده که متناسب با دمای کارکرد و شرایط جوی 40- درجه تا 65+درجه سانتیگراد است. محور عقبی قویترین بوژیکش ایران مجهز به سیستم کاهنده دوبل بوده است. و به دلیل برخودار بودن از تمام آپشنهای رفاهی و همینطور امکان ارائه آن بهصورت اتاق سقف کوتاه و سقف بلند، برای مسافت های طولانی و ترانزیت عالی است.
قدرتمندترین بوژی کش دنیا
بزرگترین کامیون جادهای دنیا که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است دارای وزن خالص حدود 41 تن است. این هیولا توانسته رکورد طویلترین کشنده و تریلر دنیا را نیز به نام خود کند. در این خودرو چهار دستگاه به کار برده شده است که هرکدام به قدرت 900 اسب بخار بوده و کاروانی 140 متری را همراه دارد که توانسته یک ترانسفورماتور زیمنس به وزن 330 تن را حمل کند. برای اینکه بتواند این محموله را حمل کند، سه بوژیکش در جلو و یکی هم در عقب به منظور هل دادن قرار گرفته شده است.
